E-faktura

Vill du ha en digital faktura som vi skickar direkt till din internetbank där du kan titta, godkänna och sen betala den? Då är E-faktura rätt val för dig! Det ger dig en bra överblick över obetalda och betalda räkningar. Du ansöker om E-faktura hos din internetbank.

Så fungerar E-faktura

När du har anmält dig till E-faktura hos oss skickas din räkning till din internetbank. Alla uppgifter som OCR-nummer, betalningsdag och belopp är ifyllda i förväg. För att betala räkningen väljer du bara konto och godkänner betalningen. Betalningsdatum och belopp kan du ändra om du vill. Banken bevakar betalningen som vanligt och pengarna är oss tillhanda på förfallodagen.

Tänk på att det är fakturamottagaren som behöver göra anmälan.

Vanliga frågor 

Vad är en elektronisk faktura (e-faktura)?
En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj ENA Energi AB och fyll i anmälningsformuläret.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker skickar ut ett sms eller mejl då en faktura skickats.

Kan jag betala någon annans faktura via min internetbank?
Nej, endast den som står på avtalet kan erhålla E-faktura.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en elektronisk faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?

Ja, du kan ansöka om att dina elektroniska fakturor skall betalas med autogiro via länken i din Internetbank. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.

När får jag den elektroniska fakturan?
Din faktura skickas i början på varje månad. Fakturan levereras direkt när vi skickat i väg den digitalt från oss.

Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från oss.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar vi en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från ENA Energi AB.