E-faktura företag

Vill ni ha en digital faktura som vi skickar direkt till er internetbank där ni kan titta, godkänna och sen betala den? Då är E-faktura rätt val för ditt företag! Det ger er en bra överblick över obetalda och betalda räkningar. Ni ansöker om E-faktura hos er internetbank.

Så fungerar E-faktura

När ni har anmält er till E-faktura hos oss skickas räkningen till ert företags internetbank. Alla uppgifter som OCR-nummer, betalningsdag och belopp kommer då redan ifyllda i förväg. För att betala räkningen väljer ni bara konto och godkänner betalningen. Betalningsdatum och belopp kan ni ändra så skulle viljas. Banken bevakar betalningen som vanligt och pengarna är oss tillhanda på förfallodagen.

Vanliga frågor 

Hur anmäler jag mitt företag till elektronisk faktura?
Via er Internetbank letar ni upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj ENA Energi AB och fyll i anmälningsformuläret.

Hur vet man att vi fått en elektronisk faktura till Internetbanken?
Ni måste regelbundet kontrollera hos er Internetbank om ni har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.
Vissa banker skickar ut ett sms eller mejl då en faktura skickats.

Hur avanmäler jag mitt företag från elektronisk faktura?
Via er Internetbank letar ni upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer ni instruktionerna för avanmälan.

När betalas en elektronisk faktura?

När ni har godkänt den elektroniska fakturan hos er Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Går det att kombinera elektronisk faktura med autogiro?

Ja, ni kan ansöka om att elektroniska fakturor skall betalas med autogiro via länken i er Internetbank. Det innebär att ni får en elektronisk faktura, men ni behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.

När får man den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får ni vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Får jag pappersfaktura?
Nej, när ni är anmäld till elektronisk faktura får ni inte längre någon pappersfaktura från oss. 

Vad händer om man missar att betala?
Om ni missar att betala den elektroniska fakturan, skickar vi en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om vi skulle byta bank?
Vid byte av bank måste ni själva anmäla det hos er nya bank för tjänsten elektronisk faktura från oss.